4 forskellige idealtyper muslimer

Alt omhandlende Islam.

Redaktør: Admins

4 forskellige idealtyper muslimer

Indlægby Muslimaa » ons mar 10, 2010 10:35

Al salamu alaikum.. I religion i dag havde om at der er sekularisme, Modernisme, Traditionalisme og Fundamentalisme. Hvor sekularisterne mener at sharia kun skal spille en rolle ved tro og moral.

Jeg kom til at tænke på om det traditionale er det rigtige islam? Det må det jo være, når man fastholder traditionen i islam... Jeg var lidt skeptisk over for modernisme og sekularisten som ikke rigtig fastholder islam på den måde den skal fastholdes.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
VIP Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
FÃ¥et : 3 perler

Re: 4 forskellige idealtyper muslimer

Indlægby IAAI » ons mar 10, 2010 10:49

Sekuralisme er jo at adskille religion fra stat

Modernisme er at man moderniserer noget "gammelt", så det følger med nutidens tankegang, teknologi, kulture og værdier
It's All About Islam
IAAI

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Muslimaa » ons mar 10, 2010 17:24

IAAI skrev:Sekuralisme er jo at adskille religion fra stat

Modernisme er at man moderniserer noget "gammelt", så det følger med nutidens tankegang, teknologi, kulture og værdier

Det er jeg godt klar over bror. så må tradionalisme og fundamentalisme være det rigtige at følge indenfor de idealtyper... men altså fundamentalist bliver til tider forbundet med noget negativt.. er det det?
Brugeravatar
Muslimaa
VIP Bruger

Indlægby Nightingale » ons mar 10, 2010 18:37

Da jeg skrev AT om muslimer og integration sidste år, brugte jeg Safet Bektovics 4 opdelinger af muslimer.

Traditionelle muslimer
Identificerer sig med Islam pga. muslimsk opvækst, skelner ikke mellem religion og kultur, godt integreret, under tiden assimileret.

Kulturmuslimer
Ikke aktivt forhold til religiøse normer, opfatter Islam som en kulturarv, ofte på vej til at blive en af den andre typer muslim.

Moderne muslimer
Utilfredse med traditionelle fortolkninger af Islam, åbne for nyfortolkninger, veluddannede og reflekterende.

Politisk-ideologiske muslimer
Opfatter Islam som en politisk ideologi, skelner skarpt mellem religion og kultur.

Jeg tror at når man skriver traditionelle muslimer, så handler det om hvad man har lært gennem kulturen og altså ikke nødvendigvis hvad Islam traditionelt siger.
Men man kan ikke sige at nogen kun er traditionelle eller kun kulturelle, ofte beror det på hvor gammel man er og hvem man omgås og det skifter jo hele tiden :)

Kilde:
"Kulturmøder og religion: identitetsdannelse blandt kristne og muslimske unge"
af Safet Bektovic

Kan læses her:
http://books.google.dk/books?id=yQWNEeO ... er&f=false
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 6 perler

Indlægby Muslimaa » ons mar 10, 2010 19:56

Nightingale skrev:
Jeg tror at når man skriver traditionelle muslimer, så handler det om hvad man har lært gennem kulturen og altså ikke nødvendigvis hvad Islam traditionelt siger.
Men man kan ikke sige at nogen kun er traditionelle eller kun kulturelle, ofte beror det på hvor gammel man er og hvem man omgås og det skifter jo hele tiden :)

sådan som jeg forstår tradionelle, så betyder det at de holder fast i traditionen. fx. man ændre ikke på noget osv... man fastholder islam som den er. og sådan skal det også være mener jeg.

Men jeg ville endeligt bare høre folks synspunkter omkring de her idealtyper!
Brugeravatar
Muslimaa
VIP Bruger

Indlægby Mohammed-jawad » tors mar 11, 2010 09:38

salam

Før i tiden skulle jeg kun forholde mig til om jeg var shia- eller sunnimuslim, nu er der åbenbart kommet flere undergrupper af hvad en muslim er....JESUS, hvor er det unødvendigt at vide sådan noget....

Moderne muslimer
Utilfredse med traditionelle fortolkninger af Islam, åbne for nyfortolkninger, veluddannede og reflekterende.

Så hvis man er en håndværker så kan man ikke være en moderne muslim?
Jeg vil nødigt sige for meget, men forskeren der har analyseret sig frem til resultaterne er sikkert en gennemsnittelig dansker, humaniora uddannet ved RUC eller Københavns universitet og har selv ikke en ide til hvad hans uddannelse kan bruges til, derfor kastede han sig i at filosofere hvad en muslim er.
Mohammed-jawad

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Muslimaa » tors mar 11, 2010 10:46

Mohammed-jawad skrev:salam

Før i tiden skulle jeg kun forholde mig til om jeg var shia- eller sunnimuslim, nu er der åbenbart kommet flere undergrupper af hvad en muslim er....JESUS, hvor er det unødvendigt at vide sådan noget....

Moderne muslimer

Så hvis man er en håndværker så kan man ikke være en moderne muslim?
Jeg vil nødigt sige for meget, men forskeren der har analyseret sig frem til resultaterne er sikkert en gennemsnittelig dansker, humaniora uddannet ved RUC eller Københavns universitet og har selv ikke en ide til hvad hans uddannelse kan bruges til, derfor kastede han sig i at filosofere hvad en muslim er.

Wa alaikum al salam bror.. Grunden til jeg spurgte er, at vi har haft om det i religion! Men jeg er enige i at det måske er unødvendigt. jeg synes bare det kunne være rart med folks synspunkter og dit kom godt til udtryk :) tak
Brugeravatar
Muslimaa
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Islam