At være alene med det modsatte køn?

Alt omhandlende Islam.

Redaktør: Admins

At være alene med det modsatte køn?

Indlægby Savannah » ons jan 13, 2010 14:02

-
Senest rettet af Savannah tirs jun 08, 2010 12:31, rettet i alt 1 gang.
Savannah

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

placeholder_ads1

Re: At være alene med det modsatte køn?

Indlægby Malaika » ons jan 13, 2010 16:18

Stranger skrev:Til Savannah

Prøv se det fra et andet perspektiv :) , Hvordan ville du have det med at din mand køre rundt med en anden kvinde helt alene i en bil ? Ville du føle dig sikker , hvis du vidste det ville du så ikke være lidt små jaloux eller konstant være på nakken for ham og mistænke ham . Hvad ville det ikke betyde for jeres forhold der ville ikke være andet end problemer . og i værste tilfælde gå hen og skade jeres forhold så meget at i ender med at forlade hinanden .

håber det var en smule til hjælp .

Da dette handler om arbejde og ikke et personligt forhold, så vil jeg da mene, at man selv og ens kolleger er professionelle nok til indse at det handler om arbejde og intet andet. Derfor er det, i mine øjne intet problem og helt i orden.

Ang. det Stranger skriver – personligt vil jeg hverken føle mig jaloux eller vred, da det handler om arbejde og at jeg fuldt ud vil stole på min mand. Hvilket slags ægteskab er det, hvis man ikke kan stole på hinanden? Ægteskabet handler jo meget om tillid, respekt og forståelse for hinanden og hinandens arbejde og vennekreds osv. og det skal der være fra begge sider.

Og er der ikke hele tiden kontakt mellem det mandlige – og det kvindelig køn på arbejdsmarkedet i Danmark og i Europa?

p.s Glæder mig til kilderne :D
Ya Rasulallah lad din velsignelse, barmhjertighed og tilgivelse regne over mig og lad mig være blandt de troende og dem, der har fundet den rette og sande vej til min sidste vejrtrækning. Amin.
Brugeravatar
Malaika
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 9 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Çilekeş » ons jan 13, 2010 16:26

Savannah skrev:Heej..

Jeg har virkelig brug for nogen kloge muslimers hjælp :)
Og jeg har brug for kilder, fra koranen eller et sted som er yyyderst troværdig..

Jeg er ikke muslim, men håber snart at kunne være klar til at konvertere..
Jeg arbejder et sted som er ret nyt for mig.. Et kontor..
Senere hen vil mit arbejde inkludere at jeg skal rejse forskellige steder rundt i danmark til møder osv hvor jeg endten skal køre selv eller med min chef foreksempel

Må man godt hvis man er muslim, kører med en anden mand, som ikke er ens familie?
Må man godt være til et møde hvor der eksempelvis kun er mig som kvinde og to mænd osv?

Skal lige gøre opmærksom på at det handler om arbejde og ikke bare snik snak og pjat..
Ved godt man ikke kan sidde med en mand derhjemme feks og snakke osv, men hvad med arbejde, hvis det kræves senere hen..

Hvad ville I muslimske mænd herinde synes hvis jeres kone arbejdede et sted hvor hun til tider skulle til en anden by pga et møde eller for at lave et kontrakt med et firma osv.. Ville I sys det er okay, eller ville I bede hende finde et andet arbejde?
Hjæælp mig venligst :D

Savannah..

Salam.

Folks personlige meninger gør ikke noget halal eller haram., Derudover er jeg af den holdning, at arbejdet ikke bør komme før sin deen. Er man praktiserende muslim, der forsøger at praktisere sin deen bedst muligt, så har man altid den mulighed der hedder at skifte sit erhverv ud, så det passer bedre til en. Fremfor at man går på kompromis..
Brugeravatar
Çilekeş
Aktiv Bruger

Givet : 10 perler
Fået : 7 perler

Indlægby AbU » ons jan 13, 2010 16:36

Salam ALeikum,

Nedstående ta'r fat om lignende spørgsmål: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... &CATE=1435
Brugeravatar
AbU
Pedel
Pedel

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 26 perler
Fået : 25 perler

Indlægby Savannah » tors jan 14, 2010 11:39

-
Senest rettet af Savannah tirs jun 08, 2010 12:31, rettet i alt 1 gang.
Savannah

Indlægby Al-maghrebia » tors jan 14, 2010 18:58

Salam 'alaykum,

Hvad ville I muslimske mænd herinde synes hvis jeres kone arbejdede et sted hvor hun til tider skulle til en anden by pga et møde eller for at lave et kontrakt med et firma osv.. Ville I sys det er okay, eller ville I bede hende finde et andet arbejde?

Hvad er der galt med et møde? Eller hvis hun skal arbejde i en anden by, man kan jo ikke ligefrem bestemme arbejdspladsens beliggenhed altid? Det er jo ikke alle mennesker, der arbejder/går i skole i samme by, som de selv bor.

Og er der ikke hele tiden kontakt mellem det mandlige – og det kvindelig køn på arbejdsmarkedet i Danmark og i Europa?

Jo, men der er forskel på en professionel kontakt, hvor man siger godmorgen og godaften og hvordan har du det samt arbejdsrelaterede opgaver. Og på det at skulle køre sammen i bil alene.
اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاو ;َاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

- Everything has its pinnacle and the pinnacle of the Qur’an is Surah al-Baqarah. In it there is an ayah which is the greatest in the Qur’an: Ayat al-Kursi [at-Tirmidhi]
Brugeravatar
Al-maghrebia
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 11 perler
Fået : 5 perler

Indlægby lena » fre jan 15, 2010 02:06

Jeg vil først sige, at jeg ønsker for dig, at du snarest vil blive vores søster, ligeledes håber jeg, at du finder de svar, du har brug for.

Som jeg ser det, er der to spørgsmål i dette, og her bør vi holde os til fakta og ikke folks meninger og synspunkter:

Senere hen vil mit arbejde inkludere at jeg skal rejse forskellige steder rundt i danmark til møder osv hvor jeg endten skal køre selv eller med min chef foreksempel

I islam er der noget der hedder den forpligtede viden. Altså den grundlæggende viden en hver muslim bør kende. Og som et af underpunkterne i denne grundlæggende viden, er der et emne, der hedder kroppens synder.
Her hedder det:
blandt kroppens synder er, for en kvinde at rejse uden en mandelig nær slægtning, som hun ikke kan gifte sig med (også kaldet en Mahram) eller hendes ægtemand.
I islam bliver det betragtet som en rejse, når man bevæger sig mere end 46 km. væk. Så her vil det ikke være muligt for dig at rejse længere væk end 46 km. uden din mand eller en nær mandelig slægtning, som du ikke kan gifte dig med.

Må man godt hvis man er muslim, kører med en anden mand, som ikke er ens familie?
Må man godt være til et møde hvor der eksempelvis kun er mig som kvinde og to mænd osv?

Ligeledes under kroppens synder hedder det:
blandt kroppens synder er, at være alene med én kvinde man kan gifte sig med (khalwah), hvis de ikke kan ses af en tredje person – hankøn eller hunkøn – over for hvem man ville være genert.
Dette skal forståes sådan, at en kvinde ikke må være alene med en mand, uden de kan ses af en tredje person. Hvis det drejer sig om at køre i bil sammen, kan en kvinde og en mand godt køre i bil sammen for at køre fra punkt A. til punkt B, i det der er vinduer i bilen, og man må gå ud fra, at de dermed er til "offentlige skue". Som var du ene passager i en bus med en mandelig chauffør.
Brugeravatar
lena

Geografisk sted: Næstved
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby live for Allah » fre jan 15, 2010 22:47

alsalamu aleikum

masahaa Allah søster lena, jeg er inderligt imponeret af din definitive og konkrete fremgangsmåde og afklaring mashaa Allah, men du gør mig nervøs som daglig pendler så emnet betyder meget for mig

derfor vil jeg bede om tilladelse til at spørge ind til kilder der angiver denne konkrete distance (46km) eller grundlaget for denne konklusion?

min begrænsede viden, fra tidligere undersøgelse indenfor emnet, siger at det er forbudt for kvinden at rejse en distance, der svarer til et døgn dvs overnatte uden nær slægtning. men at det samtidig er tilladt at rejse ud og hjem på samme dag fordi vi har de transportmidler der gør det muligt at rejse med mindst mulig fare og mange andre anvender disse transportmidler samtidig dvs kvinden er ikke alene så nogen kan gøre skade på hende
hvis jeg ikke tager fejl der er flere holdninger (khilaf) i sagen i de forskellige madhahib, med respekt for dem alle

jeg håber på at kunne få en afklaring, for at føle mig tryg

jazakum Allahu kheir

fi amani Allah
وبدا لهم من الله ما لم يكونو يحتسبون
Brugeravatar
live for Allah

Tro: Sunni

Indlægby Al-maghrebia » fre jan 15, 2010 23:14

Salam 'alaykum kære søster Lena,

lena skrev:I islam er der noget der hedder den forpligtede viden. Altså den grundlæggende viden en hver muslim bør kende. Og som et af underpunkterne i denne grundlæggende viden, er der et emne, der hedder kroppens synder.
Her hedder det:
blandt kroppens synder er, for en kvinde at rejse uden en mandelig nær slægtning, som hun ikke kan gifte sig med (også kaldet en Mahram) eller hendes ægtemand.
I islam bliver det betragtet som en rejse, når man bevæger sig mere end 46 km. væk. Så her vil det ikke være muligt for dig at rejse længere væk end 46 km. uden din mand eller en nær mandelig slægtning, som du ikke kan gifte dig med.

Jeg kunne godt tænke mig, at du dokumenterede dette. Med en kilde, der tager højde for forholdene, som de er i dag. Dengang - under Rasul's (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid, der var det direkte farligt at rejse, for man havde ikke noget der hed offentlig transport, bil eller fly. Det giver derfor meget meget mening, at en kvinde ikke måtte rejse mere end det antal km alene. Faktisk er det mange km kvinden måtte rejse alene taget forholdene dengang i betragtning, mashaAllah. Det er lidt overraskende ved nærmere eftertanke. I dag kan jeg blive kørt til lufthavnen af min far og blive taget imod af min onkel i et helt andet land uden, at det er en farlig rejse for mig. I dag kan vi komme lynhurtigt frem og på trygge måder i selskab med mange mennesker.

Ligeledes under kroppens synder hedder det:
blandt kroppens synder er, at være alene med én kvinde man kan gifte sig med (khalwah), hvis de ikke kan ses af en tredje person – hankøn eller hunkøn – over for hvem man ville være genert.
Dette skal forståes sådan, at en kvinde ikke må være alene med en mand, uden de kan ses af en tredje person. Hvis det drejer sig om at køre i bil sammen, kan en kvinde og en mand godt køre i bil sammen for at køre fra punkt A. til punkt B, i det der er vinduer i bilen, og man må gå ud fra, at de dermed er til "offentlige skue". Som var du ene passager i en bus med en mandelig chauffør.

Jeg synes det er en lidt mærkelig faktor (vinduer) du vælger til at afgøre sagen. Der er jo vinduer alle vegne, ja faktisk i de fleste rum. Det er ikke vinduet, der afgør det. For at kunne lave sammenligningen med en bus, så skal det betyde, at der sidder flere passagerer i bilen end udelukkende manden og kvinden. Så giver sammenligningen mening.

Jum'a mubarak
اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاو ;َاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

- Everything has its pinnacle and the pinnacle of the Qur’an is Surah al-Baqarah. In it there is an ayah which is the greatest in the Qur’an: Ayat al-Kursi [at-Tirmidhi]
Brugeravatar
Al-maghrebia
Moderator
Moderator

Indlægby Abdul-Azeez » fre jan 15, 2010 23:33

Salamun 3alaykom.

Mashallah søster lena, jeg er imponeret. Du er på et halvt år gået fra ikke-muslim til en, der kan undervise i Islamisk fiqh samt den korrekte islamiske maner uden at angive kilder eller andet. Det er virkelig imponerende, specielt når man tænker på, at du starter dit indlæg med at sige, at man skal holde sig til fakta og ikke folks meninger.

Shafi'i-skolens grundlæggende position:
When a woman travels without her husband or mahram, there is some detail to discuss. If the purpose of her travel is to perform an obligation, such as the hajj or umra, according to our school, it is permissible for her to travel by herself, if she feels it is safe for her. Included in this is travel for seeking a livelihood, if no one else spends on her, as the scholars have explicitly stated, because seeking halal livelihood is obligatory. However, she must be sure to observe the rules of covering and not be in seclusion with men.

As for a trip that is for something non-obligatory, it is haram for her to travel without a husband or mahram, even if she feels it is safe, and I have not heard anything in our school that permits it.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 8&CATE=383

Søster Al-maghrebia;
Der er mange lærde, der mener at reglen stadig er opretholdt idag, indenfor både Hanafi og Shafi'i-skolen.
Se fx. følgende svar fra Sheikh Muhammad ibn Adam (ha):
Some contemporary people argue that travelling in modern times have changed from how it was in the time of the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace). It is incumbent upon us to look at travelling in our time. It is not like how travelling was in the past. It is not filled with the dangers of the waterless deserts, encounters with thieves, highway robbers, etc. Now travelling is by various modes of transportation that usually gather large amounts of people at a time, such as planes, cars, buses, ships, etc�Thus, this provides plenty of confidence and reliability, removing feelings of fear for the woman, because she will not be by herself in any place, and the principle of Islamic Jurisprudence states: �Rulings change due to the changing of times�. Also, some classical scholars have made exceptions with regards to the impermissibility of women travelling in that they may travel in a group, or if there is no fear or risk of Fitna, it would be permissible.

The above understanding is incorrect due to many reasons, and the permissibility of women travelling without a Mahram can not be justified on its basis.

Firstly, the principle of Islamic jurisprudence quoted above is surely an accepted theory among the classical Fuqaha, but one needs to understand the concept behind this principle. The meaning of �laws changing� is not that the laws of Shariah will change in accordance with the time and era, rather, laws that are based on custom and habit (urf ) or the rules of Fiqh which are based on juristic opinion (ra�i) or Ijtihad have often been formulated in the light of prevailing custom. It is therefore permissible to depart from them if the custom on which they were founded changes in the course of time. Rulings that are based upon clear texts of the Qur�an and Sunnah can never change. The scholars of Usul al-Fiqh stipulate that a custom or a practice which is contrary to the text of the Qur�an and Sunnah is an unacceptable custom (urf al-Fasid). (See: Ibn Abidin, Nashr al-Urf fi bina ba�d al-ahkam ala al-urf, P. 115).

Secondly, there is a Difference between legal Wisdoms and legal Reasons. The rulings of Shariah are always based on the reason (illa) and not the wisdom (hikma) behind it.

An example for this is that the wisdom behind the prohibition of wine and alcohol is that it creates enmity and hatred between people and it hinders one from the remembrance of Allah. The reason, however, is that it is an intoxicating substance. Now, if one was to say that wine will be Halal for me, as I will lock myself up after drinking wine, thus no destruction will be caused. Any sane person will conclude that he is wrong, as wine is Haram whether you cause any destruction and damage to others or not. The reason being, that the cause for the prohibition of wine is that it intoxicates you, regardless of whether the wisdom is present or not. (See: Usul al-Iftaa & other usul books).

This can be understood more clearly with an example from our day to day life. The law states that the driver must stop his car when the lights are red. The wisdom behind this ruling is that it stops and prevents accidents. However, the reason (illa) for this ruling is the lights being red. Now, a driver who is driving in the middle of the night sees that the light is red, but does not see any sign of a car. If the law was based on the wisdom (which is to prevent accidents), then it would be permissible for his to drive through the red light. However, as it is common knowledge, that despite there being no possibility of an accident, he must stop his car otherwise he will be arrested if caught, for the law is based upon the reason and not the wisdom.

The same is with women travelling without a Mahram. The wisdom behind this ruling is surely to save her from the dangers that can be encountered in the journey. However, this is not the legal reason. The reason (illa) is her travelling the distance of three days and three nights, thus whether the journey is safe, in a plane or on foot, it will remain impermissible.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=143

Der findes lærde der mener noget andet, men så vidt jeg ved, er det en minoritet, wa Allahu a'lam.

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 3 perler

Indlægby Muhyi al din » lør jan 16, 2010 21:46

as-salam "alaykum wa raHmatuLlah,

lena skrev:I islam bliver det betragtet som en rejse, når man bevæger sig mere end 46 km. væk. Så her vil det ikke være muligt for dig at rejse længere væk end 46 km. uden din mand eller en nær mandelig slægtning, som du ikke kan gifte dig med.

Jeg kunne godt tænkte mig at vide, hvor du har de 46 km fra.
It has been narrated on the authority of Jâbir ibn Samura
that the Holy Prophet (Salla-LLahu 'aleihi wa sallam) said: "This religion (dîn) will continue to exist (lan yabraHa) and a group of the muslims will continue to fight (for its protection) until the Hour is established."

Ibn `Ata' Allah said in his Hikam:
The root of every disobedience, forgetfulness, and desire is contentment with the self, while the root of every obedience, vigilance, and continence is your dissatisfaction with it. That you accompany an ignorant who is not pleased with his self is better for you than to accompany a knowledgeable person who is pleased with his self. And what ignorance is that of one who is dissatisfied with himself? And what knowledge is that of one who is satisfied with himself?
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk

Indlægby lena » søn jan 17, 2010 01:01

Wa alaykum as salam,

jeg har det fra min underviser i vores moske, vi havde netop om dette emne i onsdags, og forsætter med det på onsdag, der skal jeg inshallah, bede ham komme med en henvisning, du kan bruge :)

Hvis det selvfølelig kan vente, og det ikke er noget, der er aktuelt her og nu?
Brugeravatar
lena

Geografisk sted: Næstved
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby Al-maghrebia » søn jan 17, 2010 01:09

Salam 'alaykum,

Bror Abdul-Azeez:

Er vi enige om, at der skal skelnes mellem disse to situationer:

(1) Al-maghrebia rejser fra København til Malaga (3 timer ca.), hvor hun i Malaga vil blive modtaget af sin onkel, og ferien tilbringes derfor med tilstedeværelse af en mahram.
(2) Al-maghrebia tager på ferie Sydpå et par dage uden mahram.

Jeg har altid været af den opfattelse af, at (1) er uden problemer. Flyture varer mindre end både 3 dage, 2 dage og 1 dag (for det meste). Derimod er det (2), der er problematisk.

Jeg ved ikke om jeg er meget træt, men som jeg forstår så er det de skriver på sunnipath omhandlende situation (2) (altså af den karakter). Jeg har ærligt talt svært ved at fange sammenhængen på Sunnipath, jeg synes de springer i både distance og rejsens varighed. Det er ikke helt til at finde ud af, synes jeg. For hvis 3 dage ikke er lig med rejsens varighed, men rejsens distance, så kan vi jo søreme komme langt på 3 dage i dag. Jeg skal i øvrigt ikke ligge skjul på, at det vil komme som et stort chok for mig, hvis der er noget i vejen med situation (1).

Tager jeg fejl?

Brugeravatar
Al-maghrebia
Moderator
Moderator

Indlægby ela » søn jan 17, 2010 01:30

Muhyi al din skrev:as-salam "alaykum wa raHmatuLlah,

lena skrev:I islam bliver det betragtet som en rejse, når man bevæger sig mere end 46 km. væk. Så her vil det ikke være muligt for dig at rejse længere væk end 46 km. uden din mand eller en nær mandelig slægtning, som du ikke kan gifte dig med.

Jeg kunne godt tænkte mig at vide, hvor du har de 46 km fra.

Salam, jeg håber og lave duaa/bøn til Allah om du snarest må finde iman og hidayah amenn.. :)

vores deen er meget berigeligt, og mange søstre og brødre kan sagtens have forskellige fortolkninger på bordet. Vores bror som skrev det mht. 46 km, må være fra Imam Shafii som er en af de 4 store imamer, Fx. jeg er selv hanafi og ifølge vores Imam_Azam Abu Hanifaa måtte en kvinde rejse 90 km, uden en mahram(ægtemand, bror, far lign.). Dog er fortolkning skabt en masse debat i nyere tid, netop fordi teknologien har ændret sig efter håndet, fx. de 90 km, som blev beregnet i den tid hvor Imam Azam lavede fortolkning var det efter de midler der var gældende på det tidspunkt. Idag kan man tage en flyrejse på 3 timer uden besvær og du er flere tusinde km væk fra din bopæl. Dermed går jeg selv indenfor den fortolkning at vi har idag midlerne til at kunne rejse væk mere end de 90 km som var velset dengang.

Nogen kan fx. nævne at det så er bidad at indføre denne slags fortolkning/fatwa, dog er svaret ligeså vel korrekt/forkert som at sige jamen at bruge PC er også bidad, eller at bruge støvler er bidag, eller for den sags skyld at burge elektricitet er bidad osv. vi kan nævne og nævne, alle disse midler hvar vores elskede profet saw ikke benyttet sig af, men vi bruger det idag. Ayah kan aldrig ændres, hadiss som er berettiget kan heller ej ændres, men Ulema og de store lærder 4 store imamer har benyttet sig af deres dybde viden og fortolket de fremgangsmåder vi kan benytte os ad.

Jeg er alhamdulillah selv muslim, gift og arbejder ude og få gange køre vi også fælles til møder, dog har vi altid bevaret respekten, de ved også hvordan jeg er som person. Min mand har aldrig vist sin holdning dvs. jeg ved faktisk ikke om hvad han synes om det. Nu er de forholdsvis meget ældre end mig og i undertal dvs vi har kun to mandlige kollegaer.

Et bud måske i kunne tage det offenlige transport. Ville lige nævne masallah jeg tager hatten af for din tankegang, jeg mener at du tænker så dybt om det kunne være haram, nogen gange er vi nok mere indgroet i vores kultur ala deen.. Islams regler er det vi skal følge alle sammen, men der er fortolkningsforsskelle på fikq, hvilket alle er bevidste om, fakta er at en kvinde og en mand ikke må være alene i et rum. Der er hadiss omkring emnet. Kilerne må jeg søge insallah.

Håber du bliver beæret og beriget med Islam..
Hayatında nelere sahip olduğun değil...
Kiminle olduğun önemli.! Her daim seninle olmak ümidiyle Allahim..

Det vigtigste er ikke de ting du ejer i livet...
det vigtigste er, hvem du er sammen med! Et håb om at være ubegrænset med dig Yarab

TILGIV OS, GØR OS BARMHJERTIGE, GØR OS TAKNEMMELIGE, GIV OS RAHMAT, GIV OS BARAKAH, GIV OS HÅB, GIV OS STYRKE TIL AT BEVARE OG UDLEVE VORES IMAN AMENNNN
Brugeravatar
ela

Indlægby Abdul-Azeez » søn jan 17, 2010 01:46

Salam 'alaykum,

Bror Abdul-Azeez:

Er vi enige om, at der skal skelnes mellem disse to situationer:

(1) Al-maghrebia rejser fra København til Malaga (3 timer ca.), hvor hun i Malaga vil blive modtaget af sin onkel, og ferien tilbringes derfor med tilstedeværelse af en mahram.
(2) Al-maghrebia tager på ferie Sydpå et par dage uden mahram.

Jeg har altid været af den opfattelse af, at (1) er uden problemer. Flyture varer mindre end både 3 dage, 2 dage og 1 dag (for det meste). Derimod er det (2), der er problematisk.

Jeg ved ikke om jeg er meget træt, men som jeg forstår så er det de skriver på sunnipath omhandlende situation (2) (altså af den karakter). Jeg har ærligt talt svært ved at fange sammenhængen på Sunnipath, jeg synes de springer i både distance og rejsens varighed. Det er ikke helt til at finde ud af, synes jeg. For hvis 3 dage ikke er lig med rejsens varighed, men rejsens distance, så kan vi jo søreme komme langt på 3 dage i dag. Jeg skal i øvrigt ikke ligge skjul på, at det vil komme som et stort chok for mig, hvis der er noget i vejen med situation (1).

Tager jeg fejl?

Wa 3alaykom alsalam wa ra7mat Allah.

Der tales om selve rejsen, altså situation (1).

3 dage er ligmed distancen med de transportmidler, der var tilgængelige dengang. De lærde indenfor Hanafi-skolen har gjort dette op til at være 48 mil. Jeg ved ikke, hvad det svarer til i kilometer.

Er rejsen længere end det, skal du have mahram med.

Ifølge shafi'i-skolen gælder det samme (i.e. det er forbudt at rejse for en kvinde uden mahram) så længe rejsen ikke har et fard formål, som fx. hajj.

Det første link jeg indsatte indeholder en reference til en Maliki-lærd. Han siger i, at der i deres skole findes en position, der siger, at det er tilladt for en kvinde at rejse, hvis den gruppe hun rejser med er tryg. Han siger, at det er en position som det er tilladt at følge, ifølge Maliki-skolen.

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 3 perler

Indlægby Muhyi al din » tors mar 11, 2010 00:54

lena skrev:Wa alaykum as salam,

jeg har det fra min underviser i vores moske, vi havde netop om dette emne i onsdags, og forsætter med det på onsdag, der skal jeg inshallah, bede ham komme med en henvisning, du kan bruge :)

Hvis det selvfølelig kan vente, og det ikke er noget, der er aktuelt her og nu?

Det er lang tid siden, så du bør have fået et svar fra din underviser.

Hvis det, som du har skrevet er rigtigt, så bør du bekræfte. Hvis der er tale om en fejl fra din eller din undervisers side, så bør du rette op på det ved at indrømme fejlen. Alt andet vil være tegn på 'kibr'/hovmod.
It has been narrated on the authority of Jâbir ibn Samura
that the Holy Prophet (Salla-LLahu 'aleihi wa sallam) said: "This religion (dîn) will continue to exist (lan yabraHa) and a group of the muslims will continue to fight (for its protection) until the Hour is established."

Ibn `Ata' Allah said in his Hikam:
The root of every disobedience, forgetfulness, and desire is contentment with the self, while the root of every obedience, vigilance, and continence is your dissatisfaction with it. That you accompany an ignorant who is not pleased with his self is better for you than to accompany a knowledgeable person who is pleased with his self. And what ignorance is that of one who is dissatisfied with himself? And what knowledge is that of one who is satisfied with himself?
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk

Indlægby Zinnar » tors mar 11, 2010 16:11

Selam Aleykum

jeg vil dog mene at du må.
det er jo et møde, det er jo ikke et sted, hvor i går ud for at spise eller lign.

Hvis det ikke var noget med dit arbejde afgøre, så vil jeg sige nej:D
Zinnar

Lignende emner

Mulighed for frelse uden at være muslim
Forum: Islam
Forfatter: Den nysgerrige
Svar: 19
Haram at være Hacker ?